WACANA
NARASI
Miturut
KBBI Edisi Ketiga (2001:774) sing diarani narasi “pengisahan suatu cerita /
kejadian, cerita atau deskripsi suatu kejadian atau peristiwa; kisahan, tema
karya seni”.
Dadi
narasi tegese karangan sing nyritakake sawijining crita utawa kedadeyan,
nggambarake prastawa (miturut KBBI). Ana maneh tegese macana narasi kang luwih
jangkep, yaiku wacana kang mbudidaya nyritakake prastawa utawa kedadeyan
kaya-kaya wong kang maca nyekseni dhewe utawa ngalami dhewe prastawa mau.
Tembung liyane nerangake menawa narasi iku wacana kng nyritakake kanthi cetha
rerangken tumindhak sajroning prastawa kang winatesing sawijining wektu.
Wacana
narasi ana werna loro :
a.
Narasi Ekspositoris
Yaiku
wacana kang mung menehi ketrangan lugu / apa anane. Narasi ekspositoris iki
arep padha karo eksposisi awit ancas kang tinuju titise karangan (informasi)
ngenani sawijining prastawa kang dibeberake. Dadi ancas tujuane padha karo
eksposisi yaiku njembarake pangertene pawongan.
Tuladha
1 :
Kepala
Satuan Narkoba Polres Sumbawa, Ipda Yudi Fanani, Kemis (22/12 – 2005)
ditemokake tiwas ing salah sijine kamar hotel ing kutha Mataram kanthi kahanan overdosis sabu-sabu. Polisi sing
tugase mandhegani mbrastha narkoba iki dinuga tiwas sakwise pesta narkoba
jalaraning tempat kejadian perkara (TKP) ditemokake alat pengisep (bong) SS.
Tuladha
2 :
Transparancy
International (TI), sawijining lembaga penelitian antikorupsi, nyebutake partai
politik ing Indonesia mujudake lembaga kang paling korup ing sadawane taun
2005. Lembaga liyane sing miturut TI akeh korupsine yaiku parlemen, kepolisian,
bea cukai, pengadilan, kejaksaan, lan pajek. Kosok baline lembaga sing paling
aman saka korupsi yaiku lembaga-lembaga keagamaan lan lembaga non-pemerintahan
(NGO).
b.
Narasi Sugestif
Yaiku
wacana kang ngracik kanthi runtut nganti bisa nggugah pengangen-angene wong
kang maca. Wong kang maca terus bisa njupuk sari / makna anyar, kang ora
dibeberake kanthi cetha ing wacana mau. Contone dongeng, novel, roman, lan
cerkak lan sajinise.
Tuladha
cerkak ing ngisor iki wacanen.
Anggone ngingoni manuk darawisana sawatara suwene. Wiwite isih piyik-piyik
nganti saiki tumekane diwasa. Mula Ali rumangsa seneng atine, dene ingon-ingone
bisa lestari tekan seprene. Darane kuwi wis katon lulut. Nalika disingsoti
dening Ali banjur pating bleber miber nyedhaki dheweke. Malah wingenane wis
ngendhog barang. Cacahe ana loro. Dening Ali banjur digawekake petarangan saka
suket garing.
Esuk
kuwi kaya padatan sadurunge mlebu sekolah, Ali mesthi luwih dhisik makani
manuke mau. Nanging saiba kagete nalika pagupone diinguk, jebule manuke ora
ana. Ilang sak endhoge, sak petarangane. Kontan wae Ali arep nangis. Terus
nyeluki ibune.
“Buuuk…buuk….
iki lho !”
“Ana
apa ta, esuk-esuk kok wis bengok-bengok,” Ibune nayuri saka pawon.
“Daraku
ilang buk !”
“He,
kok bisa ilang kuwi kepriye ?” pitakone ibune karo menyat marani Ali.
“Ya
embuh, kamangka nalika sorene isih ana,” wangsulane Ali karo tangane sraweyan
ngusape eluhe.
“Wis…wis,
ilang yawis. Saiki luwih becik gage adus terus sarapan. Mengko mundhak telat
anggonmu mangkat sekolah,” pituture ibune ngarih-arih. Terus nyambungi maneh
“Mbesuk yen ibu nduwe dhuwit rak ya bisa tuku maneh”.
Sakwise
diarih-arih pungkasane Ali gelem mangkat sekolah. Nanging nalika pelajaran
dheweke ora bisa konsentrasi babas pisan amarga terus kelingan manuke sing
ilang mau. Pas jam istirahat banjur crita marang Budi, kancane sakelas.
“Ilange
kapan ta ?” pitakone Budi
“Sajake
mau bengi,” wangsulane Ali.
“Apa
wis mbok goleki ?” Budi takon maneh.
“Ya
durung, wong ngertiku lagi mau esuk.”
“Yen
ngono mengko nek wis bubaran sekolah coba digoleki bareng-bareng. Mbok menawa
isih bisa ketemu,” ujare Budi aweh pamrayoga.
“Becik
yen ngono, aku manut,” wangsulane Ali wis rumangsa lega amarga ana kanca sing
menehi kawigaten lan pambiyantu.
Pancen
Budi kuwi kancane Ali sing paling kenthel. Ing sekolahan uga minangka murid
sing paling pinter dhewe. Antuk rangking siji terus. Cita-citane mbesuk
kepengin dadi pulisi. Mulane nalika mangerteni darane kancane ilang dheweke
semangat banget kepengin nggoleki. Idhep-idhep kanggo ngasah pikirane.
Sakwise
bel bubaran sekolah muni, bocah sakloron gegancangan mulih. Ing sadawane dalan
padha rembugan.
“Li,
daramu kuwi yen saba teka ngendi wae ?” pitakone Budi.
Ali
banjur mangsuli, “Ora tekan ngendi-ngendi kok. Yen miber mung ing sakupenge
omah wae. Ora adoh-adoh.”
“Yen
dideleng omahmu rak rada adoh karo tangga-tangga. Sebab pekaranganmu kuwi rak
jembar,” celathune Budi.
“Bener.”
“Lha
sing ilang pira Li ?”
“Loro,
sak jodho. Ketambahan endhog lan petarangane barang.”
“Daramu
ana pira ta ?”
“Ya
mung sak jodho thok.”
“Woo,
ngono kuwi jenenge ilang kabeh.”
Ali
mung nyengir karo kukur-kukur sirah krungu ujare Budi.
Satekane
ing omahe Ali, Budi teus padha nonton papan sakiwa tengene pagupon omah dara
mau. Budi banjur ujar “Yen tak pikir-pikir sing njupuk iki kok dudu wong
adoh”.
Terus
nyambung maneh, “Ora saben pawongan weruh yen kowe ngopeni manuk. Jalaran
daramu ora nate miber tekan ngendi-ngendi. Dheweke wis biasa utawa wis nate
mrene.”
Ali
takon, “Yen ngono sing njupuk sapa ?”
Tanpa
mangsuli pitakone Ali, Budi ujar maneh, “Daramu kuwi bakale diopeni. Ora
dibeleh utawa dipateni. Amarga dijupuk sak endhoge. Dadine ing papane sing
anyar daramu bakal terus ngangremi endhoge.”
“Oooo
ngono ta,” Ali manthuk-manthuk.
“Olehe
njupuk ora ijenan, nanging paling ora ana wong loro, Li.”
“Lha
kok kowe bisa ngerti ?” pitakone Ali.
“Sebab
kanggo nggawa lunga manuk loro sak endhog, sak petarangane kuwi ora bisa
dicekeli dhewekan. Mesthi bakal kewuhan mengkone. Wong tangane mung loro.
Ora kaya Bathara Guru sing tangane ana papat, he……he…..he..”wangsulane
Budi karo nyoba ndhagel.
“Bener
kandhamu, sabanjure piye ?”
Budi
malah balik takon, “Ing desa ken sing ngopeni dara sapa wae?”
“Embuh
aku ora nate migatekake.”
“Lha
kowe apa apal ciri-cirine daramu kuwi Li ?”
“Ya
apal ta. Wong olehku ngopeni kawit piyik.”
Karo
menyat sak lungguhe Budi terus celathu, “Ya wis, saiki ayo padha digoleki.”
“Ing
ngendi ?”
“Ing
desa kene wae. Karo mlaku-mlaku, dolan-dolan.”
Sakarone
banjur mubeng-mubeng karo golek sisik melik. Terkadang nganti blusukan ing
pekarangane wong barang. Nalika tekan mburi omahe Parman, Ali celathu “Lha kae
kandhang apa ya ?”
“Kandhang
pitik. Nanging ora ana salahe ta awake dhewe niliki,” wangsulane Budi karo
jumangkah nyedhaki.
Sakwise
tekan cedhakan Ali kaget.
“Lha
iki rak daraku!” wuwuhe karo tangane nudingi jero kandhang. Katon ing kono ana
manuk dara loro. Sing siji lagi angrem. Kandhange pancen disingget-singget.
Dadi manuke ora campur karo pitike.
Dumadakan
ana swara sing gawe kagete bocah loro mau.
“Hei!
Lagi padha ngapa kuwi?”
Kekarone
noleh. Katon Parman wis ngadeg ing kono.
“Man,
kowe njupuk daraku, ya,” tutuhe Ali.
“Jarene
sapa, kowe aja ngawur, lho! Wangsulane Parman selak.
“Kuwi
olwhku tuku wingenane ning pasar,” sambunge.
Budi
melu nutuh,”Ali kuwi apal lho karo cirine manuke. Yen kowe nyoba selak, mengko
taklapurake polisi tenan, lho.”
Ali
banjur nuduhake ciri-cirine darane. Nanging Parman tetep puguh ora ngaku.
Budi banjur ujar,”Ngene wae. Manuk iki rak jaremu olehmu tuku nembe wae. Dadine
mesthi durung lulut. Yen duweke Ali mesthi wis lulut. Mulane saiki manuke
diiberake wae. Yen mengko disingsoti Ali terus balik marani, kuwi genak duweke
Ali.”
“Iya,
aku setuju,”ujare Ali.
Budi
ujar maneh,”Yen ora gelem ngiberake berarti iku bener manuk colongan.”
Parman
isih nyoba selak, “Lho, yen tak iberake banjur ora mbalik maneh piye?”
“Ora
usah kuwatir. Yen ilang mengko tak ijoli tikel telu saka regane olehmu tuku,”
wangsulane Budi.
Parman
ora bisa suwala maneh, kepeksa ngiberake dara mau. Ali banjur nyingsoti manuk
mau. Ora gantalan wektu nalika krungu swarane singsotan, darane peting bleber
nyedhaki Ali. Malah salah sijine mencok ing pundhake.
Mangerteni
sing kaya mangkono mau Parman wis ora bisa selak maneh. Parandene dheweke iya
wedi yen mengkone bakal dilaporake polisi tenan. Pungkasane dheweke uga ngaku
yen anggone njupuk ora dhewekan. Nanginh karo Edi. Sabenere Parman karo Edi
kuwi kanca sak sekolahan karo Budi lan Ali. Malah nunggal kelas. Nanging bocah
looro mau saksuwene iki dikenal minangka bocah nakal, asring bolos, ngganggu
kanca-kancane, uga seneng colong jupuk barang.
Parman
terus mbalekake darane Alilan uga bakal ngajak Edi njaluk ngapura, janji ora
bakal mbalenitumindake sing kleru mau lan uga janji bakal dadi bocah sing apik.
(Herman
WH.)
Panjebar Semangat
-04/2006 kapethik saking modul basa Jawa X
No comments:
Post a Comment