WACANA
EKSPOSISI
Wacana eksposisi tegese wacana kang mbeberake anane analisis proses kanthi cara
narasi. Narasi kang mangkono mau diarani narasi ekspositoris utawa naras
teknis, awit ancas kang tinuju titise katrangan (informasi) ngenani sawijining
prastawa kang dibeberake. Dadi ancas tujuane padha karo eksposisi yaiku
njembarake pangertene pawongan.
Yen
miturut KBBI (2001 : 290) eksposisi tegese uraian / paparan kang nduweni tujuan
mbeberake maksud lan tujuan (umpamane ana sajroning karangan).
Ana
sajroning wacana eksposisi panulis kudu nduweni kawruh / pangerten kang cukup
bab-bab sing bakal dibeberake. Tanpa kawruh kang mumpuni, mokal kanggone
sawijining panulis bisa mbeberake sawijining kawruh kanthi terang trawaca,
mumpuni.
Kajaba
saka kuwi, kanggo nulis wacana eksposisi uga kudu nduweni kawruh bab pola
pengembangan paragraf. Pola pengembangan paragraf sing bisa dianggo ana
sajroning wacana eksposisi ana ing ngisor iki .
a)
Conto-conto / tuladha-tuladha
Gagasan
sing sifate umum tarkadhang merlokake bukti-bukti utawa conto konkret, conto kang
nyata; amrih bisa dipahami dening pamaos
Tuladha
:
Kedele
sing arep digawe tempe kudu diumbah kanthi resik, jalaran yen ora resik bisa
babar / ora bisa dadi tempe. Kedele sing isih reged / kurang bersih ora
bisa agawe matenge tempe. Tempene ish mentah, amarga ragine ora bisa
“bereaksi” kanthi sampurna. Dadine kedele mau wurung dadi tempe. Wujude
yan isih kedele. Saliyane kuwi, kedele sing ora resik anggone ngumbah, bisa
anjalari tempene dadi ireng, ora bisa putih resik ngono kae.
b)
Mbandingake / Perbandingan
Ana
sajroning iki diwedharake rong bab kang beda utawa luwih kanggo nyengkuyung
gagasan pokok.
Tuladha
:
Tuku
pitik zaman saiki kudu ngati-ati, amerga akeh pitik utawa sato iwen sing kena
flu burung. Antaraning pitik sehat lan pitik sing nandhang lelara bisa
dibedakake. Pitik sehat kuwi pitik sing trengginas, ora lemes. Saka cucuke ora
metu ilere tur rupane abang seger ora aclum. Saka brutune ora mbanyu utawa
nelek terus tur rupane ora ireng / pucet ning abang seger. Dene pitik sing
nandhang lelara kuwi pitik sing lemes, ora nduwe daya. Saka cucuk lan brutune
metu iler / banyune lan rupane aclum.
c)
Analogi
Tegese
analogi yaiku medharake bab-bab kang padha loro utawa luwih. Ing ngisor iki ana
tuladha sing mbandingake antaraning anak lan kembang.
Tuladha
:
Anak
kuwi kembang ing urip. Anak kuwi wewangian ana sajroning bebrayan / rumah
tangga. Anak kuwi sing bisa nyegah bubrahe balepomah. Ana anak uga digantungake
pengarep-arepe wong tuwa/kulawarga. Anak uga tombaking gegayuhan sajroning
rekasaning ngaurip. Upamane ana saling babak antaraning urip bebojoan, yen
ngelingi anak kang isih suci, bisa dadi lereming ati kang panas. Anak pancen
kembanging balepomah.
d)
Sebab – Akibat
Pengembangan
paragraf jinis iki migunakake penalaran sebab-akibat. Urutane bisa kawiwitan
saka sebab tumuju akibat utawa suwalike. Gagasan pokoke bisa ana ing sebab
utawa ana ing akibat.
Tuladha
:
Yen
ditilik saka kahanan kang sejatine, sajake isih akeh warga Surabaya kang
mbuwang sampah sembarangan. Kamangka sampah kasebut bisa mbuntoni saluran
banyu. Akibate, ing sadhengah panggonan tuwuh banjir. Contone kaya kang dumadi
ing pungkasaning wulan iki.
e)
Proses
Pengembangan
proses arep padha karo pengembangan kronologis. Bedane pengembangan kronologis
mentingake bab urutaning wektu, dene pengembangan proses mentingake
owah-owahan sing dumadi saka awah-awahan siji tumuju owah-owahan candhake.
Kapethik saking modul basa Jawa X
No comments:
Post a Comment